سرویس دوره ای سرور | سرویس pm
اسپاد افزار پرداز اسپاد | دوشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲ ق.ظ
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه Preventive Maintenance یا PM چیست؟
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا PM سرویس چیست؟
PM سرویس – نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شامل رفع اشکالات و نواقص هر نوع وسیله مکانیکی یا الکتریکی آسیب دیده شده میباشد. عملیات نگهداری و تعمیرات همچنین شامل انجام اقدامات زمان بندی شده جهت نگهداری دستگاه در وضعیت کار منظم و یا نگهداری پیشگیرانه جهت جلوگیری از ایجاد مشکلات میباشد.
سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ( PMسرویس) مجموعه فعالیت ها و روش های منظم و دوره ای است که به منظور بررسی وضعیت موجود, به روز رسانی و حفظ تجهیزات در شرایط مطلوب,انجام می شود . به نحوی که افزایش بهره وری و کاهش فرسایش تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه های سنگین خرید و تعمیرات قطعه برای مجموعه به حداقل برسد.
سرویس و نگهداری پیشگیرانه ( سرویس PM ) به مراتب از متد نگهداری واکنشی (Reactive Maintenance)، که در آن فقط هنگام وقوع خرابی تمهیدات لازم جهت رفع آن صورت میگیرد، پیچیدهتر است زیرا نیاز به زمانبندی دارد. اما سربار مالی و هزینهی ناشی از قطعی، خصوصاً در سازمانهای امروزی که بسیار به IT وابسته هستند، در روش سرویس و نگهداری بسیار پایینتر است.
هدف از اجرای سرویس دوره ای PM سرویس را می توان به موارد ذیل بیان کرد : 1- بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاه ها و تجهیزات سرور2- بیشینه کردن قابلیت اطمینان دستگاه ها و تجهیزات سرور 3- بیشینه کردن کارایی کل تجهیزات4- کمینه کردن تعمیرات اتفاقی دستگاه هاو ماشین آلات 5- تحت کنترل در آوردن توقفات و جلوگیری از خرابی های عظیم به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزات6- تحت کنترل درآوردن موجودی قطعات یدکی در انبار و ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن امور مربوطه 7- کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی8- افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از اتلاف وقت و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف 9- زمان سنجی و روش سنجی فعالیت های تعمیری و تولیدی و در نتیجه بالا بردن بهره وری
در جدول زیر تنها برخی از وظایف دورهای واحد IT که در حیطهی Preventive Maintenance قرار میگیرد همراه با مزایای آن به اختصار بیان شده است.
فعالیت مرتب با Preventive Maintenance |
مزایا |
بهروز رسانی نرمافزار آنتی ویروس و اسکن دورهای سیستمها |
کاهش ریسک دریافت و انتشار فایلهای آلودهکاهش خطر از دست رفتن و یا تغییر فایلهای مهم |
بکاپگیری دورهای از دادهها، بررسی صحت و اعتبار بکاپها و همچنین بازرسی استراتژی بکاپگیری |
افزایش زمان دسترسپذیری سیستم و دادههای سازمان در زمان وقوع خرابی دادهها. علاوه بر آن، بکاپ یکی از اصلیترین رویکردها در خصوص محافظت از دادهها در برابر تهدیداتی مانند باجافزار (ransomware) است. |
بهروز نگهداری نرمافزارهای antimalware و اسکن دورهای سیستمها از خطرات بدافزارها |
جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به دادهها، سرقت هویت، اختلال سیستم و غیره. این مورد خصوصاً در مورد بانکداری آنلاین و خرید آنلاین بسیار حائز اهمیت است. |
نصب افزونههای و بهروز رسانیهای امنیتی مرتبط با سیستم عاملها و نرمافزارها |
این امر موجب رفع حفرهها و آسیبپذیریهای امنیتی و همچنین باگهای متداول میشود. |
پاکسازی سیستمها از فایلها موقت و دادههای غیرضروری، نرمافزارهای اضافی و پاکسازی رجیستری و محیط startup |
آزادسازی فضای دیسک، افزایش راندمان سیستم و بهبود زمان بوت سیستم |
بازرسی و پاکسازی دورهای سیستمهای خنککننده و اطمینان از کارکرد فنها و ... |
افزایش طول عمر هارد دیسکها، پردازندهها و دیگر اجزای کامپیوترها و سرورها با کاهش احتمال overheating |
بهروز نگهداری و بازرسی دورهای firmwareها، خصوصا برای تجهیزات مهمی مانند RAID controllerها |
افزایش قابلیت اطمینان (Reliability) و پایداری (stability) اجزای سختافزاری |
بازرسی و اطمینان از وجود تجهیزات لازم در انبار (واحد IT) |
کاهش زمان قطعی سیستم در اثر خرابی سختافزاری و کاهش هزینههای خرید سختافزاری با برنامهریزی و خرید عمده |
مراحل انجام PM سرویس برای تجهیزات مرکز داده و اناق سرور : 1- شناسایی سیستمها اعم از قطعات و تهیه یک شناسنامه برای دستگاه سرور اچ پی
2- باد گرفتن دستگاه به طوری که تمامی گرد و خاک درون دستگاه زدوده شود 3- استفاده از اسپری های مخصوص برای تمیز کردن درگاه های حساس دستگاه برروی قطعات الکترونیکی دستگاه4- تمیز کردن بدنه دستگاه از بیرون و داخل 5- روشن کردن دستگاه و مطمئن شدن از سلامت دستگاه توسط تست Smart Start6- به روز رسانی Firmware سرورهای HP 7- در صورت شناسایی خرابی ارجاع آن جهت تعمیر و تعویض قطعه خراب با سالم8- اکتیو کردن لایسنس ILO و راه اندازی مجدد دستگاه و تحویل آن به مشتری.
<< جهت مشاوره و انجام سرویس PM سرور های اچ پی با کارشناسان ما تماس بگیرید >>
شماره های تماس : 88171774 (10 خط)